Followers

Monthly Pageviews

Powered by Blogger.

Search

Monday, July 16, 2012

Google Panda

Google Panda adalah 1 perubahan kepada algoritma carian di Google, keputusan kedudukan yang telah dikeluarkan pada bulan Februari 2011. Perubahan bertujuan untuk menurunkan PR "berkualiti rendah tapak", dan mengembalikan kualiti tinggi PR berhampiran bahagian atas carianhasil. CNET melaporkan lonjakan dalam kedudukan laman web berita dan laman-laman web rangkaian sosial, dan penurunan dalam kedudukan untuk laman-laman yang mengandungi sejumlah besar pengiklanan. Perubahan ini dilaporkan menjejas kedudukan hampir 12 peratus daripada semua hasil carian. Tidak lama selepas pelancaran Panda, banyak laman web, termasuk Google, webmaster forum, menjadi penuh dengan aduan pengikis / hak cipta pelanggar mendapat kedudukan yang lebih baik daripada laman web dengan kandungan asal. Pada satu ketika, Google secara terbuka meminta data untuk membantu mengesan lebih baik. Panda google telah menerima beberapa kemas kini sejak pelancaran asal pada bulan Februari 2011, dan perubahan global pada April 2011. Untuk membantu penerbit yang terjejas, Google memerlukan penasihat di blog, lantas memberikan beberapa hala tuju untuk penilaian kualiti laman web.


Proses Panda

Google Panda telah dibina melalui update algoritma yang menggunakan kecerdasan buatan dengan cara yang lebih canggih dan berskala daripada sebelum. Penguji kualiti manusia diberi nilai beribu-ribu laman web berdasarkan langkah-langkah yang berkualiti, termasuk reka bentuk, amanah kelajuan, dan sama ada atau tidak mereka akan kembali kepada laman web. Panda baru Google mesin-pembelajaran algoritma, dibuat mungkin oleh dan dinamakan sempena jurutera Navneet Panda , Ianya kemudian digunakan untuk mencari persamaan antara laman web kualiti yang tinggi dan kualiti yang rendah.

Banyak faktor kedudukan yang baru telah diperkenalkan kepada algoritma Google.,Faktor kedudukan yang lebih tua seperti PageRank telah diturunkan. Google Panda dikemaskini dari semasa ke semasa dan algoritma dijalankan oleh Google pada 1 April 24, 2012. Kemas kini 'Penguin' dikeluarkan, yang memberi kesan kepada 3.1% semua carian bahasa Inggeris berasaskan pertanyaan, menonjolkan ketidaktentuan yang berterusan kedudukan carian.

Perbezaan signifikan antara Panda dan algoritma sebelumnya

Google Panda mengesan seksyen seluruh laman kedudukan atau khusus dan bukannya hanya halaman individu di atas tapak laman web.

Di samping perubahan lain, Panda seolah-olah memberi tumpuan pada tarikh laman web. Sesetengah pakar berfikir ini telah menerima kesan buruk tapak dengan banyak "kandungan malar hijau". Kerana kandungan malar hijau biasanya mempunyai tarikh penerbitan yang lebih tua, Panda seolah-olah mengurangkan kehadirannya dalam hasil carian. Untuk pencari yang mencari maklumat yang mendalam,, malar hijau adalah sumber pengetahuan mengenai topik. Jika laman web malar hijau yang berlaku di blog mereka juga sering mengandungi thread komen panjang dengan banyak maklumat tambahan, berharga. Pada masa hadapan Google mungkin menangani bagaimana halaman malar hijau disenaraikan dalam hasil carian apabila keputusan baru-baru ini adalah lebih bersifat luaran sahaja. Google Panda v3.2 telah dikeluarkan pada Januari 14th, 2012, v3.3 telah dikeluarkan pada bulan Februari 29th, 2012, v3.4 telah dikeluarkan pada 23 Mac 2012, v3.5 pada 19 April, 2012, v3.6 pada 27 April, 2012, v3.7 pada 8 Jun 2012 dan v3.8 pada 25 Jun, 2012. Menurut Google, kemas kini ini adalah hanya "data refresh", bermakna jika tapak tidak dihukum sebelum ini hanya dengan kesilapan ia akan dihukum sekarang dan jika tapak yang telah dihukum secara salah, hukuman akan dikeluarkan.

Beberapa minggu yang lalu, terutamanya dalam bulan Februari / Mac, Google mengemaskini Panda dan menyatakan bahawa mereka telah menggerakkan "over-pengoptimuman penalti,". Laman web yang banyak telah dihukum, dan banyak pemilik telah menerima mesej melalui Google webmaster, mengisytiharkan taktik mereka berada di luar garis panduan google, dan bahawa mereka mempunyai halaju pautan luar. Rujukan kepada query dioptimumkan, organik SEO masih menjadi perbahasan kebanyakan webmaster.

0 comments: